توسعه سازمانی, توسعه کسب وکار

برنامه ریزی کسب و کار: اهمیت، انواع و عناصر کلیدی آن

برنامه ریزی کسب و کار: اهمیت، انواع و عناصر کلیدی آن

هرساله هزاران کسب و کار جدید روز را می بینند. یک نگاه به  نظرسنجی کارآفرینی بانک جهانی و پایگاه داده،  نرخ شگفت انگیز ثبت کسب و کارهای جدید را نشان می دهد. با این حال، متأسفانه، تنها درصد کمی از آنها شانس زنده ماندن دارند.   

با توجه به اداره آمار کار، حدود 20 درصد از مشاغل کوچک در سال اول شکست می خورند، حدود 50 درصد در سال پنجم.

تحقیقات دانشگاه تنسی نشان داد که 44 درصد از مشاغل در سه سال اول شکست می خورند. در میان آنهایی که در بخش‌های خاصی مانند اطلاعات (که بیشتر شرکت‌های فناوری را شامل می‌شود) فعالیت می‌کنند، 63 درصد در عرض سه سال کار خود را تعطیل می‌کنند.

چندین  آمار دیگر  میزان افتضاح شکست کسب و کار را آشکار می کند. اما چرا بسیاری از کسب و کارها مجبور به شکست هستند؟ اکثر مطالعات «عدم برنامه ریزی تجاری» را به عنوان یکی از دلایل ذکر کرده اند.

این اصلاً تعجب آور نیست. 

راه اندازی یک کسب و کار بدون برنامه مانند سوار شدن با موتورسیکلت از بالای صخره ای با چشمان بسته است. با این حال، تعداد زیادی از شرکت ها ( 67 درصد)  طرح تجاری رسمی ندارند. 

فرقی نمی کند که یک استارتاپ با یک ایده عالی باشید یا یک تجارت با یک محصول عالی. شما فقط می توانید بدون یک نقشه راه – یک طرح تجاری – تا آنجا پیش بروید. فقط، یک طرح تجاری بسیار بیشتر از یک نقشه راه است. یک طرح مستحکم به یک کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا چالش‌های بازار را پشت سر بگذارد و در مواجهه با بحران به سرعت بچرخد، مانند همان چیزی که کسب‌وکارهای جهانی در حال حاضر، در دنیای پس از همه‌گیری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند .  

اما قبل از اینکه بتوانید پیش بروید و یک طرح تجاری عالی ایجاد کنید، باید اصول اولیه را بدانید. در این مقاله، اصول برنامه‌ریزی کسب‌وکار را مورد بحث قرار می‌دهیم تا به شما در برنامه‌ریزی مؤثر برای سال 2021 کمک کند.  

اکنون قبل از شروع با جزئیات برنامه ریزی کسب و کار، اجازه دهید بفهمیم که چیست.

طرح کسب و کار چیست؟

هیچ دو کسب‌وکاری یک طرح تجاری مشابه ندارند، حتی اگر در یک صنعت فعالیت کنند. بنابراین یک طرح کسب و کار می تواند کاملاً متفاوت از طرح دیگر باشد. با این حال، برای سادگی، یک طرح تجاری را می توان به عنوان راهنمای یک شرکت برای فعالیت و دستیابی به اهدافش تعریف کرد.  

به طور خاص، این سندی به صورت مکتوب است که اهداف، مقاصد و هدف یک کسب و کار را مشخص می کند و در عین حال نقشه عملیات روزانه و عملکردهای کلیدی آن مانند بازاریابی، امور مالی و توسعه را ترسیم می کند.

یک طرح تجاری خوب می تواند برای استارتاپ هایی که به دنبال جمع آوری سرمایه برای رشد و توسعه هستند، بازی را تغییر دهد. این سرمایه گذاران آینده نگر را متقاعد می کند که این سرمایه گذاری سودآور خواهد بود و چشم اندازی واقع بینانه از میزان سود موجود در کارت ها و زمان به دست آوردن آن ارائه می دهد. 

با این حال، تنها کسب و کارهای جدید نیستند که از طرح کسب و کار سود زیادی می برند. شرکت‌های با سابقه و شرکت‌های بزرگ نیز باید برنامه‌های تجاری خود را تغییر دهند تا با محیط‌های تجاری جدید و تغییرات غیرقابل پیش‌بینی بازار سازگار شوند. 

قبل از یادگیری بیشتر در مورد برنامه ریزی کسب و کار، اجازه دهید مزایای داشتن یک برنامه را بیاموزیم.

مزایای داشتن طرح کسب و کار

از آنجایی که یک طرح کسب و کار تفصیلی یک دید پرنده از کل چارچوب یک مؤسسه ارائه می دهد، مزایای متعددی دارد که آن را به بخش مهمی از هر سازمان تبدیل می کند. در اینجا چند راه وجود دارد که یک طرح تجاری می تواند مزیت رقابتی قابل توجهی را ارائه دهد.

  1. تعیین اهداف و معیارها: برنامه ریزی مناسب به کسب و کار کمک می کند تا اهداف واقع بینانه را تعیین کند و زمان مشخصی را برای دستیابی به آن اهداف تعیین کند. این منجر به سودآوری بلندمدت می شود. همچنین به شرکت اجازه می دهد معیارها و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای رسیدن به اهداف خود تعیین کند. 
  2. تخصیص منابع را به حداکثر می رساند: یک طرح تجاری خوب به سازماندهی و تخصیص مؤثر منابع شرکت کمک می کند. درکی از نتیجه اقداماتی مانند افتتاح دفاتر جدید، استخدام کارکنان جدید، تغییر در تولید و غیره را فراهم می کند. همچنین به کسب و کار کمک می کند تأثیر مالی چنین اقداماتی را تخمین بزند.
  3. دوام را افزایش می دهد: یک طرح کمک زیادی به تبدیل مفاهیم به واقعیت می کند. اگرچه طرح‌های کسب‌وکار از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، طرح‌های اولیه شرکت‌های موفق اغلب به‌عنوان راهنمای عالی برای استارت‌آپ‌های نوپا و کارآفرینان جدید عمل می‌کنند. همچنین به شرکت‌های موجود کمک می‌کند تا محصولات و خدمات جدید را در بازار بازاریابی، تبلیغ و ترویج کنند.
  4. کمک به تصمیم گیری: راه اندازی یک کسب و کار مستلزم تصمیم گیری های زیادی است: جایی که باید راه اندازی شود، کجا قرار گیرد، چه چیزی بفروشد، چه چیزی شارژ شود – این لیست ادامه دارد. یک طرح کسب و کار اندیشیده شده این توانایی را برای سازمان فراهم می کند تا انحناهایی را که آینده می تواند به سمت آنها بیاندازد را پیش بینی کند. این به آنها اجازه می دهد تا از قبل پاسخ ها و راه حل هایی برای این مسائل ارائه دهند.
  5. اشتباهات گذشته را برطرف کنید: وقتی کسب و کارها با در نظر گرفتن نقص ها و شکست های گذشته و اینکه چه چیزی برای آنها مفید بوده و چه چیزی برای آنها مفید نبوده، برنامه ریزی می کنند، می تواند به آنها در صرفه جویی در زمان، پول و منابع کمک کند. چنین طرح هایی که منعکس کننده درس های آموخته شده از گذشته است، فرصتی را به کسب و کارها می دهد تا از دام های آینده اجتناب کنند.
  6. جذب سرمایه گذاران: یک طرح تجاری به سرمایه گذاران ایده عمیقی در مورد اهداف، ساختار و اعتبار یک شرکت می دهد. این به تضمین اعتماد آنها کمک می کند و آنها را تشویق به سرمایه گذاری می کند. 

حال بیایید به انواع مختلف درگیر در برنامه ریزی کسب و کار نگاه کنیم.

انواع طرح های تجاری

طرح های تجاری بر اساس نیازهای یک کسب و کار تدوین می شوند. این می تواند یک سند ساده یک صفحه ای یا یک ماجرای مفصل 40 صفحه ای یا هر چیز دیگری باشد. در حالی که هیچ قاعده ای در مورد اینکه یک طرح تجاری دقیقاً شامل چه چیزی می تواند یا نمی تواند باشد وجود ندارد، چند نوع معمول از طرح تجاری وجود دارد که تقریباً همه مشاغل موجود از آنها استفاده می کنند.  

در اینجا مروری بر چند نوع اساسی از طرح های تجاری است. 

  1. طرح راه اندازی: همانطور که از نام آن پیداست، این مستندی است از طرح ها، ساختار و اعتراضات یک شرکت جدید. محصولات و خدماتی را که قرار است توسط شرکت تولید شود، مدیریت کارکنان و تحلیل بازار تولید آنها را تشریح می کند. اغلب، یک صفحه گسترده مالی دقیق نیز به این سند پیوست می‌شود تا سرمایه‌گذاران تعیین کنند که راه‌اندازی کسب‌وکار جدید قابل انجام است.
  2. طرح امکان سنجی: یک طرح امکان سنجی مشتریان بالقوه محصولات یا خدماتی را که قرار است توسط یک شرکت تولید شود، ارزیابی می کند. همچنین احتمال سود یا زیان یک سرمایه گذاری را تخمین می زند. این به پیش بینی میزان فروش محصول در بازار، مدت زمانی که برای به دست آوردن نتایج نیاز دارد و حاشیه سودی که در سرمایه گذاری ها تضمین می کند کمک می کند. 
  3. طرح توسعه: این نوع طرح اساساً زمانی شکل می گیرد که یک شرکت تصمیم به توسعه از نظر تولید یا ساختار می گیرد. گام ها و رهنمودهای اساسی در رابطه با رشد داخلی یا خارجی را تعیین می کند. این به شرکت کمک می کند تا فعالیت هایی مانند تخصیص منابع برای افزایش تولید، سرمایه گذاری های مالی، استخدام کارکنان اضافی و موارد دیگر را تجزیه و تحلیل کند.
  4. برنامه عملیاتی: به برنامه عملیاتی، برنامه سالانه نیز گفته می شود. این جزئیات فعالیت‌ها و استراتژی‌های روزانه‌ای را که یک کسب‌وکار برای تحقق اهدافش باید دنبال کند، شرح می‌دهد. نقش ها و مسئولیت های بدنه مدیریت، بخش های مختلف و کارکنان شرکت را برای موفقیت کل نگر شرکت مشخص می کند.
  5. برنامه راهبردی: این سند به استراتژی های داخلی شرکت می پردازد و بخشی از زمینه های بنیادی موسسات است. می توان با کمک تجزیه و تحلیل SWOT به طور دقیق پیش نویس کرد که از طریق آن می توان نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها را دسته بندی و ارزیابی کرد تا ابزاری برای بهینه سازی سود ایجاد شود.

عناصر کلیدی یک طرح کسب و کار

قبل از اینکه بنشینید و برنامه ای برای کسب و کار خود بنویسید، کارهای مقدماتی لازم است. دانستن آنچه در یک طرح کسب و کار وجود دارد یکی از آنهاست. 

در اینجا عناصر کلیدی یک طرح تجاری خوب آورده شده است:

  1. خلاصه اجرایی: یک خلاصه اجرایی تصویر واضحی از استراتژی ها و اهداف کسب و کار شما در همان ابتدا ارائه می دهد. اگرچه ارزش آن اغلب دست کم گرفته می شود، اما می تواند در ایجاد اولین برداشت خوانندگان از کسب و کار شما بسیار مفید باشد. به این ترتیب، می تواند نظرات مشتریان و سرمایه گذاران را از ابتدا مشخص کند.  
  2. شرح کسب و کار: شرح کامل کسب و کار فضایی را برای هرگونه ابهام از فرآیندهای شما حذف می کند. یک شرح تجاری عالی اندازه و ساختار شرکت و همچنین موقعیت آن را در بازار توضیح می دهد. همچنین نوع محصولات و خدماتی را که این شرکت ارائه می دهد، توضیح می دهد. حتی بیان می کند که آیا شرکت قدیمی و تاسیس شده است یا جدید و مشتاق. مهمتر از همه، USP محصولات یا خدمات را در مقایسه با رقبای شما در بازار برجسته می کند.
  3. تجزیه و تحلیل بازار: تجزیه و تحلیل سیستماتیک بازار به تعیین موقعیت فعلی یک کسب و کار کمک می کند و دامنه آن را برای گسترش آینده تجزیه و تحلیل می کند. این می تواند در ارزیابی سرمایه گذاری ها، تبلیغات، بازاریابی و توزیع محصولات کمک کند. درک عمیق بازار همچنین به یک تجارت کمک می کند تا با رقابت مبارزه کند و برای موفقیت بلندمدت برنامه ریزی کند.
  4. عملیات و مدیریت: بسیار شبیه بیانیه هدف، این امکان را به یک شرکت می دهد تا منحصر به فرد بودن خود را برای خوانندگان و مشتریان خود توضیح دهد. راه هایی را نشان می دهد که شرکت می تواند محصولات بزرگتر و برتر را با نرخ های ارزان تر و در زمان نسبتاً کمتر ارائه دهد. 
  5. برنامه مالی: این مهمترین عنصر یک طرح تجاری است و در درجه اول برای سرمایه گذاران و حامیان مالی مورد توجه قرار می گیرد. این امر مستلزم آن است که یک شرکت سیاست های مالی و تحلیل بازار خود را آشکار کند. در برخی مواقع، گزارش مالی 5 ساله نیز برای نشان دادن عملکردها و سودهای گذشته لازم است. برنامه مالی استراتژی های تجاری فعلی، پیش بینی های آتی و کل ارزش تخمینی شرکت را ترسیم می کند.

اهمیت برنامه ریزی کسب و کار در این است که برنامه ریزی مالی شرکت شما را برای ارائه این اطلاعات به بانک یا سرمایه گذاران ساده می کند. 

چالش های رایج نوشتن طرح کسب و کار

اهمیت برنامه ریزی کسب و کار را نمی توان به اندازه کافی مورد تاکید قرار داد، اما نوشتن یک طرح تجاری می تواند چالش برانگیز باشد. در اینجا چند موضوع وجود دارد که باید قبل از شروع برنامه ریزی کسب و کار خود در نظر بگیرید:

  1. برای تعیین مسیر شرکت، تامین مالی و جذب سرمایه گذار، یک طرح تجاری ایجاد کنید.
  2. شناسایی اهداف مالی، جمعیتی و دست یافتنی یک چالش رایج هنگام نوشتن طرح کسب و کار است.
  3. برخی از کارآفرینان برای نوشتن یک طرح کسب و کار که به اندازه کافی مختصر، جالب و آموزنده باشد، تلاش می کنند تا بقای ایده کسب و کار خود را نشان دهند.
  4. شما می توانید با انجام تحقیقات، صحبت با کارشناسان و همتایان و همکاری با یک مشاور تجاری، فرآیند برنامه ریزی کسب و کار خود را ساده کنید.

یک برنامه ریز کسب و کار خبره شوید

خواه شما کسب و کار خود را اداره می کنید و یا مسئول تضمین عملکرد و رشد استراتژیک برای کارفرما یا مشتریان خود هستید، دانستن نکات و نکات برنامه ریزی تجاری می تواند شما را برای موفقیت آماده کند. 

چه عرضه یک محصول جدید و هیجان انگیز باشد و چه گسترش عملیات، برنامه ریزی کسب و کار لازمه همه شرکت های بزرگ و کوچک است. به همین دلیل است که نیاز به متخصصان با مهارت های برنامه ریزی تجاری برتر هرگز از بین نخواهد رفت. در واقع، تقاضای آنها با تاکید شرکت های جهانی بر تجزیه و تحلیل کسب و کار و برنامه ریزی برای مقابله با رقابت شدید و عدم اطمینان بازار در حال افزایش است.

در حالی که برخی از آنها برنامه ریزان طبیعی هستند، اکثر مردم باید برای توسعه این مهارت مهم تلاش کنند. به علاوه، برنامه ریزی کسب و کار مستلزم آن است که اصول مدیریت کسب و کار را درک کنید و با تکنیک های تحلیل کسب و کار آشنا باشید . همچنین شما را ملزم به داشتن دانش کاری در مورد تجسم داده ها، مدیریت پروژه و ابزارهای نظارتی است که امروزه معمولاً توسط مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد.   

برنامه ما در تجزیه و تحلیل کسب و کار به شما کمک می کند تا مهارت های مورد نیاز را برای تبدیل شدن به یک برنامه ریز کسب و کار فوق العاده توسعه دهید و تقویت کنید. این برنامه جامع همراه با جدیدترین ابزارها و روش‌ها می‌تواند راه را برای شما هموار کند و شما را با مهارت‌ها و دانش لازم برای مقابله با چالش‌های دنیای واقعی که ممکن است پیش بیاید، مجهز کند.  

سوالات متداول

منظور از برنامه ریزی کسب و کار چیست؟

برنامه ریزی کسب و کار توسعه ماموریت یا اهداف یک شرکت و تعریف استراتژی هایی است که برای دستیابی به آن اهداف یا وظایف استفاده خواهید کرد. این فرآیند می‌تواند گسترده باشد و تمام جنبه‌های عملیات را در بر گیرد، یا می‌تواند عینی باشد و بر عملکردهای خاص در ساختار کلی شرکت تمرکز کند.

4 نوع طرح کسب و کار چیست؟

چهار نوع طرح کسب و کار به شرح زیر است:

  • برنامه ریزی عملیاتی

این نوع برنامه ریزی معمولاً عملیات روزانه شرکت را توصیف می کند. برنامه‌های یک‌بار مصرف برای رویدادها و فعالیت‌هایی که فقط یک بار رخ می‌دهند (مانند یک کمپین بازاریابی منفرد) ایجاد می‌شوند. برنامه‌های در حال انجام شامل سیاست‌های حل مسئله، قوانین مربوط به مقررات خاص و رویه‌هایی برای یک فرآیند گام به گام برای دستیابی به اهداف خاص است.

  • برنامه ریزی استراتژیک

برنامه های استراتژیک همه چیز در مورد این است که چرا اتفاقات باید رخ دهند. یک نمای کلی در سطح بالا از کل تجارت در برنامه ریزی استراتژیک گنجانده شده است . این پایه و اساس سازمان است و تصمیمات بلند مدت را دیکته می کند.

  • برنامه ریزی تاکتیکی

برنامه های تاکتیکی در مورد آنچه اتفاق خواهد افتاد است. برنامه ریزی استراتژیک با برنامه ریزی تاکتیکی کمک می کند. تاکتیک هایی را که سازمان در نظر دارد برای دستیابی به اهداف مشخص شده در برنامه استراتژیک به کار گیرد، تشریح می کند.

  • برنامه ریزی احتمالی

زمانی که اتفاق غیرمنتظره ای رخ می دهد یا چیزی نیاز به تغییر دارد، برنامه های احتمالی ایجاد می شود. در شرایطی که نیاز به تغییر است، برنامه ریزی احتمالی می تواند سودمند باشد.

7 مرحله یک طرح کسب و کار چیست؟

در زیر هفت مرحله مورد نیاز برای طرح کسب و کار آمده است:

  • انجام تحقیقات

اگر قرار است شرکت شما یک طرح تجاری قابل اجرا اجرا کند و سرمایه گذاران را جذب کند، اطلاعات شما باید از بالاترین کیفیت برخوردار باشد.

  • هدف داشته باشید

هدف باید بدون ابهام باشد. اگر ندانید که چرا یک طرح تجاری می نویسید، وقت خود را تلف خواهید کرد. دانستن همچنین مستلزم داشتن یک مخاطب هدف برای زمانی است که انتظار می رود طرح تکمیل شود.

  • یک نمایه شرکت ایجاد کنید

برخی از آن به عنوان نمایه شرکت یاد می کنند، در حالی که برخی دیگر از آن به عنوان یک عکس فوری یاد می کنند. این به گونه ای طراحی شده است که از نظر ذهنی سریع و قابل هضم باشد زیرا باید به سرعت در ذهن خواننده بماند زیرا اطلاعات بیشتری در ادامه برنامه ارائه می شود.

  • شرکت را با جزئیات شرح دهید

در مورد وضعیت فعلی شرکت چه خوب و چه بد توضیح دهید. جزئیات همچنین باید شامل اختراعات، مجوزها، حق نسخه برداری و نقاط قوت منحصر به فردی باشد که هیچ کس دیگری ندارد.

  • یک برنامه بازاریابی زودتر از موعد ایجاد کنید.

یک برنامه بازاریابی استراتژیک مورد نیاز است زیرا نشان می دهد که چگونه محصول یا خدمات شما به مشتریان اطلاع رسانی، تحویل و فروخته می شود.

  • مایل باشید برنامه خود را به خاطر مخاطب خود تغییر دهید

یکی دیگر از خطاهای استاندارد این است که افراد فقط یک طرح تجاری می نویسند. استارت‌آپ‌ها نسخه‌های مختلفی دارند، همانطور که نامزدها رزومه‌های متعددی برای کارفرمایان بالقوه مختلف دارند.

  • انگیزه خود را بگنجانید

انگیزه شما باید دلیل قانع کننده ای باشد تا مردم باور کنند شرکت شما در هر شرایطی موفق خواهد شد. یک ماموریت باید یک تجارت را به سمت کسب درآمد سوق دهد، نه فقط فروش. این ماموریت با انگیزه شما همانطور که در طرح تجاری شما مشخص شده است، تعریف می شود.

گام های اساسی در برنامه ریزی کسب و کار چیست؟

مراحل اساسی در برنامه ریزی کسب و کار عبارتند از:

  • خلاصه و اهداف

به طور خلاصه شرکت خود، اهداف آن و برنامه خود را برای ادامه فعالیت شرح دهید.

  • خدمات و محصولات

جزئیاتی را به توضیحات دقیق محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید اضافه کنید. کجا، چرا، و چقدر قصد دارید محصول یا خدمات خود را بفروشید و هر پیشنهاد ویژه ای دارید.

  • مشتریان

در مورد صنعت خود و مشتریان ایده آلی که می خواهید به آنها بفروشید تحقیق کنید. مشکلاتی را که می خواهید برای مشتریان خود حل کنید، شناسایی کنید.

  • عملیات

عملیات فرآیند اجرای کسب و کار شما، شامل افراد، مهارت ها و تجربه مورد نیاز برای موفقیت آن است.

  • بازار یابی

چگونه می خواهید به مخاطبان هدف خود برسید؟ نحوه فروش شما به آنها ممکن است شامل موقعیت‌یابی، قیمت‌گذاری، تبلیغ و توزیع باشد.

  • امور مالی

هزینه های تامین مالی، هزینه های عملیاتی و درآمد پیش بینی شده را در نظر بگیرید. اهداف مالی خود و تجزیه و تحلیل آنچه برای سودآوری شرکت شما نیاز است را در نظر بگیرید. با برنامه ریزی مناسب برای کسب و کار از طریق پشتیبانی، سیستم و راهنمایی، شروع یک کسب و کار آسان است.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *